CikguSyam

Posting kali ini saya akan berkongsi bagaimana kebanyakan gambar hitam putih saya dihasilkan. Ketika mula-mula menceburi bidang fotografi, segala editing terhadap foto dilakukan menggunakan Adobe Photoshop. Kebelakangan ini saya berasa amat selesa menggunakan Adobe Lightroom untuk tujuan editing foto. Agak kekok pada peringkat awal tetapi menerusi perkongsian-perkongsian di youtube saya dapat memahami bagaimana hendak mengeksplotasi sepenuhnya potensi setiap keping foto yang diproses menggunakan Adobe Lightroom

Foto ini telah ubah kepada mood hitam putih menerusi  Adobe Lightroom dan sedikit sentuhan akhir menggunakan Adobe Photoshop.



Gambar ini pula adalah gambar asal yang tidak diedit.


Exif : f16 . ISO 200, 25 sec

Ini adalah sepintas lalu setting yang digunakan untuk menghasilkan gambar tersebut.



Antara perkara utama yang diberi perhatian adalah histogram yang memberitahu mengenai keseluruhan gambar tersebut. Histogram tersebut dibahagikan kepada 5 segmen utama iaitu :

  1. Blacks
  2. Shadows
  3. Exposure
  4. Highlights
  5. Whites

Apabila menghasilkan sekeping foto hitam putih, saya akan memastikan setiap segmen tersebut diberi perhatian kerana elemen-elemen tersebutlah yang mewarna gambar hitam putih tersebut.

Untuk perkongsian seterusnya saya akan cuba mengupas sedikit demi sedikit proses editing ini.

Sharing is caring ;)


Cikgu Syam






Leave a Reply