CikguSyam

Nama Tok Lukut sentiasa membuatkan saya sentiasa terfikir untuk mencari peluang bilakah dapat ke sana. Lokasi tempat ini yang terletak di negeri Kelantan berdekatan dengan Lapangan Terbang Sultan Ismail Petra secara tak langsung adalah kampung halaman isteri mencerahkan peluang. Akhirnya pada bulan Mac 2012 hajat itu terlaksana.. hehehe.. Jom balik kampung.

Bertemankan seorang rakan sekerja yang juga menetap di kawasan yang berdekatan, kami pun berusaha menjejaki lokasi tersebut dan akhirnya dapat juga ditemui ( hanya terlindung sedikit dari jalan utama).
Walaupun ketika sampai matahari sudah hampir tenggelam, tapi alhamdulillah sunset pada petang tersebut tidak mengecewakan.

Foto yang pertama dirakam dengan menggunakan filter Hoya ND400 dengan tujuan untuk mendapatkan kesan 'long exposure'. Dengan penggunaan filter tersebut, masa dedahan dapat dipanjangkan kepada 10 saat. Ini cukup untuk mendapatkan kesan air yang seperti berkabus.

Single Exposure @ 10 sec
f8, ISO 200
Filter : Hoya ND 400
Manakala foto-foto berikutnya telah dirakam dengan menggunakan teknik HDR dari 9 exposure. Seterusnya foto tersebut diproses dengan menggunakan sofware Photomatix Pro dan diolah secukup rasa di dalam Photoshop.

(mengapa perlu nak HDR? = http://cikgusyam101.blogspot.com/2012/05/why-hdr.html)

HDR dari 9 exposure
f8, ISO 200

Panorama dari 2 set HDR (18 exposure)
f8, ISO 200

Categories: , ,

Leave a Reply